Links

  • 1. Sogeti
  • 2. JBoss
  • 3. IBM
  • 4. Oracle
  • 5. SpringSource
  • 6. NL-JUG
  • 7. Java

Archives

Syndication  RSS 2.0

RSS 1.0
RSS 2.0

Bookmark this site

Add 'JCN Blog' site to delicious  Add 'JCN Blog' site to technorati  Add 'JCN Blog' site to digg  Add 'JCN Blog' site to dzone

Posted by Barend Garvelink at 13:28 on Friday 11 April    Add 'ApacheCon 2008 dag 2: Do you believe in users?' site to delicious  Add 'ApacheCon 2008 dag 2: Do you believe in users?' site to technorati  Add 'ApacheCon 2008 dag 2: Do you believe in users?' site to digg  Add 'ApacheCon 2008 dag 2: Do you believe in users?' site to dzone

Met deze quote uit Tron (en met de filmmuziek uit Tron!) begon Brian Fitzpatrick (met baard) zijn presentatie. De boodschap van Brian is dat je voor succesvolle software meer nodig hebt dan alleen technische excellence. In de Open richten we ons altijd enorm op de techniek, maar staan we te weinig stil bij marketing, customer service en aandacht voor de gebruiker. Zijn tips waren niet wereldschokkend: de perceptie (niet de werkelijkheid) is de werkelijkheid waarop je wordt afgerekend. Leg een zo laag mogelijke barrier-to-entry op aan potentiĆ«le gebruikers. Beloof minder dan je uiteindelijk oplevert, niet omgekeerd. De eerste indruk is belangrijk. Reputatie komt te voet en gaat te paard. Het aantal downloads van je product zegt niets. “Thirty-day active” is een veel interessanter metriek.

Maak het niet moeilijker dan nodig. Brian nam het opties scherm van de Eudora mailclient als voorbeeld, dit heeft achtentwintig pagina’s waaronder “mood watch”. Snelheid is belangrijk. Leuk rekenvoorbeeldje: als je een miljoen users hebt, die twintig requests per dag doen en je applicatie is 500ms te langzaam, dan heb je bij je gebruikers 116 dagen van hun leven verspild.

Het was een luchtige sessie met de eerste (en tot nu toe enige) versterkte f-bomb.


© 2020 Java Competence Network. All Rights Reserved.