Links

  • 1. Sogeti
  • 2. JBoss
  • 3. IBM
  • 4. Oracle
  • 5. SpringSource
  • 6. NL-JUG
  • 7. Java

Archives

Syndication  RSS 2.0

RSS 1.0
RSS 2.0

Bookmark this site

Add 'JCN Blog' site to delicious  Add 'JCN Blog' site to technorati  Add 'JCN Blog' site to digg  Add 'JCN Blog' site to dzone

Posted by Willem van de Griendt at 0:10 on Friday 18 April    Add 'J-Spring sessie “Exploratory Modelling in de praktijk”' site to delicious  Add 'J-Spring sessie “Exploratory Modelling in de praktijk”' site to technorati  Add 'J-Spring sessie “Exploratory Modelling in de praktijk”' site to digg  Add 'J-Spring sessie “Exploratory Modelling in de praktijk”' site to dzone

De spreker is Rob Vens, werkzaam bij Sogyo. De sessie gaat over xM, oftewel Exploratory Modelling. Deze term is nog vrij nieuw, aangezien dit een nog weinig gebruikte methode van modelleren is. Aldus Rob, na het geduldig wachten op het starten van zijn laptop.

Het voordeel van modelleren volgens xM is dat er snel en interactief een business model kan worden gemaakt. In de praktijk houdt dit in dat de opdrachtgever zijn verhaal verteld in een omgekeerde tijdsvolgorde… Dus van het einde terug naar het begin.

Tijdens de sessie is er ook een demo waarin het wat duidelijker wordt gemaakt. Rob vraagt het publiek een business case te noemen.
“Autoschade”, wordt er geroepen.

Dit voorbeeld wordt gebruikt om het proces voor een verzekeringsmaatschappij in kaart te brengen door middel van xM toe te passen. Hij begint met het stellen dat er in dit geval sprake is van een object Auto (welke schade heeft). Deze auto moet gerepareerd worden. Rob typt in Smalltalk eerst een object Auto en vervolgens simpelweg de tekst “repareerAuto”. Daarna wordt gesteld dat de reparatie gedaan moet worden door een garage, dus wordt er een object Garage aangemaakt. Dit gaat zo nog even door totdat de J-Spring organisatie aangeeft dat de spreker nog 5 minuten heeft voor deze sessie.

Het runnen van de code, wat Rob ook telkens doet, genereert telkens waarschuwingen en foutmeldingen. Dit doet er echter niet toe, want op deze wijze kan ‘t samen met de klant worden uitgevoerd en kan de klant ook zijn eigen ‘business taal’ spreken. En op hetzelfde moment is de ontwikkelaar al bezig met het maken van bruikbare objecten. De klant en de ontwikkelaar hebben hierdoor op een eenvoudige wijze de mogelijkheid om hun ‘eigen taal’ te spreken. Want, zo zegt hij, de “ontwikkelaars spreken niet de taal van de business” en de “business spreekt geen duidelijke taal”.

Met xM boekt Rob Vens al enige jaren succes om vage en onduidelijke klantwensen om te zetten naar bruikbare ideeën en input voor systeemontwikkeling. Hij hoopt met onder andere deze sessie een hype te creëren en zo het woord te verspreiden… Bij deze.

Sebastiaan


© 2020 Java Competence Network. All Rights Reserved.